Blokkeren van voedselkleuren

Kleurentherapie is de nieuwe grens van gezond eten.

Heb je er ooit al bij stilgestaan dat de kleur van je voedsel de voedingseigenschappen kan beïnvloeden? Kijk maar eens rond op Instagram en je zal zien wat we bedoelen: het monochrome gerecht is een nieuwe trend die op korte tijd viraal is gegaan. Ingrediënten: verschillende ingrediënten die dezelfde kleur maar verschillende vitamines, eiwitten en minerale hebben, kunnen in één gerecht worden gecombineerd tot een gezondheidsbom. Wat zorgt voor de kleur van planten? Het antwoord hierop is Phytochemicalieën: natuurlijk gepigmenteerde substanties zoals chlorofyl en lycopeen, die de bijzondere kleuren geven aan groenten. Dankzij hen kan The Serious About Food Magazine uitstekende tips geven voor mooiere, maar ook gezondere, gerechten. Want een gerecht dat een lust is voor het oog, smaakt dubbel zo lekker! Ben je klaar voor een energie-regenboog?

ROOD zoals de liefde. Rood is een energieke, positieve en vitale kleur. Een intens rode kleur is vaak het resultaat van een grote hoeveelheid lycopeen en anthocyanine, dat zijn cartenoïden die vaak in rode groenten en rood fruit voorkomen. Deze stoffen hebben belangrijke antioxiderende eigenschappen, waardoor het risico op kanker en hart- en vaatziekten kleiner wordt, en ze zijn een belangrijke bron van vitamine C, wat de collageenproductie stimuleert en de cholesterol onder controle houdt. Naast ons beschermen, stimuleren ze ook ons immuunsysteem, beschermen ze de huid en het lymfatische systeem, en helpen ze ons om in vorm te blijven dankzij de afdrijvende acties. Probeer deze zomerse gourmetsalades in rode tinten:

Rode rapen en appels. Bak rode rapen in de oven met olijfolie totdat ze zacht zijn, snijd ze dan in en kruid ze met een vinaigrette van mosterd, appelazijn, mierikswortel, zout en peper. Voeg plakjes appel en pistachenoten toe voor de final touch. Watermeloen en feta. Snijd een watermeloen in blokjes en meng met komkommer, feta en rode ui. Kruid met een zelfgemaakte dressing van honing, munt en limoen. Als je een Empire Red Artisan Toasterhebt, moet je absoluut een aantal toastjes maken voor een prachtige Instagram-foto! 

GEEL als de zon, schitterend als de zomer! Gele en oranje ingrediënten, van nature rijk aan vitamine C, zijn essentieel voor het voorkomen van kanker, hart- en vaatziekten en cellulaire veroudering dankzij de overvloed aan flavonoïden. Het hoge bèta-caroteengehalte remt ook vrije radicalen af. Het krachtige huidbeschermende effect bevordert de productie van vitamine A, wat essentieel is voor je weefselregeneratie en bescherming van je immuunsysteem. Krijg nu je broodnodige dosis geel met deze eenvoudige en snelle recepten: Spaghetti van meloen en rode vruchten. Je kan dit zomerse toetje makkelijk maken met de KitchenAid Stand Mixer toebehoren, (het zou geweldig zijn als je er eentje in Majestic Yellow zou hebben). Schil en kuis de meloen, gebruik de spiraalvormer om de meloenspaghetti te maken. Maak in de keukenrobot een coulis van frambozen en aardbeien met donkere rum, een eetlepel honing en een snuifje zout. Als final touch kan je het bord versieren met geraspte kokosnoot en verse muntblaadjes.

Smoothiekom van mango en banaan. Om dit verfrissende en heerlijke recept te maken, meng je banaan, kiwi en bevroren mango – voor een smoothieachtige consistentie –  met amandelmelk. Giet in een kom en versier met blokjes mango, plakjes kiwi, chia of hennepzaad en verse kokosnoot.

GROEN
Groen is de kleur van kalmte en hoop, en groen eten wordt meestal geassocieerd met een gezonde en gebalanceerd levensstijl. Eten met een groene kleur heeft veel voordelen: chlorofyl is een krachtige antioxidant en in combinatie met carotenoïden – ook aanwezig in groene ingrediënten – maakt het ons lichaam beter bestand tegen vormen van kanker en vaat- en bloedziekten. Groen voedsel is vaak rijk aan magnesium, wat helpt bij het omzetten van koolhydraten en eiwitten, minerale absorptie en drukregulatie. Groen toevoegen aan je gerechten is heel simpel!

Groene curry met kip. Thaise groene curry is ideaal voor recepten op basis van groenten en voor salades, dankzij de frisse smaak. Gebruik de Green Apple versie van de Artisan blenderom koriander, peper, hooi, groene chili, kurkuma, gember en kardemon te mengen. Asperge-avocadosalade. Snijd een grote asperge in plakjes, laat ze rauw en knapperig. Meng met een rijpe avocado, koriander, veel verse limoen en peper. Super groen, super lekker!

PAARS is de kleur van mysterie en is de favoriet van creatievepersonen, maar het is ook een wondermiddel voor voedseleigenschappen. Paarse ingrediënten bieden veel voordelen, waaronder bescherming van het urinesysteem en het cardiovasculaire systeem, terwijl cartenoïden cellulaire veroudering en de degeneratieve processen van het zenuwstelsel bestrijden. Ze bevatten ook anthocyanines, die de bloedsomloop en haarzakjes beschermen. Daarnaast zijn ze ook een belangrijke bron van magnesium, kalium en vitamine C. Gebruik je paarse Plumberry Artisan Stand Mixer samen met het Slow Juicer accessoire om heerlijkesmoothies of voedzame sappen te bereiden.

Smoothiekommen.  Blend bevroren cranberries met kokosmelk, Macapoeder en Açai, samen met een theelepel Stevia. Werk af met cranberries en gepelde pompoenpitjes. Jammie! 

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inloggen

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.