Gezondheidsgeheimen uit uw keuken

Ingrediënten zijn van belang, maar ook het kiezen van de juiste kookmethode kan het verschil maken voor uw gezondheid

Koken kan vandaag de dag erg betekenisvol zijn, maar het is vooral een manier om onszelf en anderen te voeden, en het staat in strikt verband met onze gezondheid en met de preventie van ziekten. Het kiezen van de juiste voedingsmiddelen is absoluut een belangrijk onderdeel van gezond eten, maar hoe u het bereidt speelt ook een rol. Veel verschillende onderzoeksresultaten tonen aan dat kookmethoden minstens zo belangrijk zijn als de keuze van de ingrediënten in de wijze waarop uw voeding uw gezondheid beïnvloed. Er bestaan ook  verschillende meningen binnen de wetenschappelijke gemeenschap, maar sommige bewijslast is onomstreden: er zijn bijvoorbeeld veel verschillende studies die een verband aan het licht brengen tussen het eten van overvloedige hoeveelheden vlees gekookt op hoge temperaturen en hogere risico’s op darm- en alvleesklierkanker. Uiteraard is de smaak nog steeds van  fundamenteel belang: met dit artikel zullen we u geen strakke regels geven, maar bruikbare informatie om gerechten te bereiden die ook goed zijn voor ons lichaam.

Stomen en sous-vide koken

Kookmethoden waarbij gebruik wordt gemaakt van vochtige warmte zijn de meest gezonde manieren om vlees en wild te bereiden, omdat ze gebruik maken van lagere temperaturen, waardoor natuurlijke ingrediënten worden behouden: deze stijlen zijn ook goed om het aantal calorieën laag te houden omdat ze vaak geen extra vet nodig hebben. Voor de bereiding van groenten is stoom een betere optie, aangezien koken ervoor kan zorgen dat wateroplosbare vitamines en voedingsstoffen uitlekken in het water.  

De ultieme techniek van koken op lage temperatuur is sous-vide: rauw eten met alle smaakmakers in speciale plastic zakken waaruit de lucht is verwijderd voordat deze geseald worden.  De vacuüm zak wordt dan verwarmd op een temperatuur tussen de 50 en 70 °C: het eten is afgesloten van de buitenlucht en komt niet in contact met zuurstof, dus het oxideert niet, terwijl vitamines, minerale zouten en alle voedingsstoffen die in de zak blijven, niet worden opgenomen in het water en niet worden aangetast door hoge temperaturen, dus het voedsel is beter en gezonder.  

Sous-vide koken thuis is nu mogelijk dankzij het revolutionaire KitchenAid Chef Touchsysteem, wat een vacumeermachine combineert met een stoomoven en een snelvriezer. 

Roerbakken en sauteren

Roerbakken en sauteren zijn snelle en veelzijdige kookstijlen die kunnen worden gebruikt voor verschillende soorten voedsel, van groenten tot gesneden vlees. De keerzijde is dat het verhitten van olie op hogere temperaturen een mogelijk gezondheidsrisico met zich meebrengt, aangezien de dampen die vrijkomen bij oververhitting bepaalde elementen bevatten die het risico op kanker verhogen. 

Wanneer bakolie op hoge temperaturen wordt verhit, komen vrije radicalen vrij die voor verdere oxidatie kunnen zorgen, wat kan leiden tot ontstekingen in het lichaam. Maar dit betekent niet dat u roerbakrecepten uit uw dieet dient te  verwijderen: wees voorzichtig door de kooktijd te beperken om oxidatie onder controle te houden, en door een olie met een hoger rookpunt te gebruiken. Over het algemeen hoeft u zich geen zorgen te maken over mogelijke schade door een beetje hete olie: als u door sauteren veel groenten en antioxidanten in uw dieet krijgt, is dat geweldig voor uw gezondheid.

Bakken

Bij roosteren op hoge temperaturen  kunnen zetmeelrijke producten, zoals aardappelen en brood, schadelijk zijn door de aanwezigheid van acrylamide, wat waarschijnlijk carcinogeen is. Chips en friet hebben de hoogste hoeveelheid acrylamide, maar ook knapperige in de oven gebakken aardappelen hebben een hoog niveau. Het goede nieuws is dat men denkt dat deze stof in mindere mate in vis, vlees en zuivel vormt. U kunt acrylamide waarschijnlijk niet volledig vermijden, maar u kunt de hoeveelheid verminderen door de temperaturen en kooktijden voor brood en aardappelen te verlagen.

Grillen en roosteren

Veel vleesliefhebbers denken dat alles beter smaakt als het krokant is. Maar gegrild vlees wordt vaak geassocieerd met hogere risico's op kanker, vooral voor zeer goed doorbakken vlees. Als je over het algemeen een gezond dieet hebt, zal af en toe grillen waarschijnlijk geen negatieve effecten op je gezondheid hebben, maar onze aanbeveling is om vlees met mate te grillen. Kooktips zijn onder meer het weghalen van zwartgeblakerde delen, vaak omdraaien van stukken, of het voorgaren van vlees in de oven en ze vervolgens op de grill afbakken.

Laat je groenten geweldig smaken zonder te koken

Als u uw groenten liever ongekookt consumeert, zijn er nog steeds ontelbare technieken om uw groenten een originele twist te geven. Dankzij de KitchenAid hulpstukken voor Staande Mixer kunt u thuis julienne snijden, blokjes snijden, spiraalsnijden en raspen, net zoals een professionele kok dat zou doen. Er zijn ook veel eenvoudige manieren om gezonde dressings voor uw groenten te maken. Probeer groenten gewoon eens met olijfolie te besprenkelen: studies hebben aangetoond dat het eten van verse groenten met een gezond vet het lichaam helpt voedingsstoffen uit de planten te absorberen. Een origineel idee? Bereid een smaakvolle en gezonde dip met geprakte avocado, limoensap en zout.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inloggen

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.