i

Tussen het Oosten en Scandinavië

Valentin Pepe

Italië

Hedendaagse grafische vormgevingen voor een stijl die slingert tussen overvloedige decoraties en een sfeer uit het Noorden

Verschillend maar gelijk, tegengesteld maar op elkaar afgestemd, tegenstrijdig en overeenstemmend. Aan de ene kant is er het Oosten dat ons onderdompelt in een wereld van kleuren en ons meeneemt naar verre oorden vol energie. Een geheel van geluiden en indrukken van grootse beschavingen, van verloren gegane glorie. Aan de andere kant is er Scandinavië met zijn verlangen naar zuiverheid, koude kleuren en witte kaarsen die geuren naar bessen. De nieuwste inspiraties van de decoratieve design en interieurdesign weerspiegelen beide tendensen die ontleend werden aan de grafische kunsten, de mode en de muziek. Zo ontstaat uiteindelijk zelfs een allesomvattende welzijnsfilosofie, met name de uiterst actuele “Hygge”-stijl. Om dit goed te kunnen vatten, moet men vertrekken vanuit de definitie. Deze moeilijk in vakjes onder te brengen stijlen, die wel  heel duidelijke richtlijnen en principes hebben, kan men zo beter begrijpen.

Oostenwind

Draken, felle kleuren, goud en misschien zelfs een vleugje “horror vacui”. In het Oosten staan de versieringen vol heilige symbolen. Decoratie is bijna een vorm van gebed. De oosterse stijl, die nu in de mode is, is niet meer de zogenaamde “Japan style”, waar de essentie van een handeling onvermijdelijk poëzie werd, maar wel overvloed en hyper-decoratie, “made in China”. Een hoofdrol is hierbij weggelegd voor schriftsymbolen, fijn versierde voorwerpen, lotusbloemen, bamboe, maneki neko (gelukskatje招き猫, letterlijk "wenkende kat"). Dat leidt tot sensuele sfeer, met blinkend geelkoper, sprookjesfiguren in klatergoud en borstbeeldjes. Men krijgt zo een explosie van kleuren, met de kleurnuances van de aarde, kussens met veranderende kleuren, ingekerfde spiegels, meditatielichten.

Scandinavische discipline

De design uit het Noorden is sober en elegant. Het is een ambitie, eerder dan een tendens. Natuurlijke materialen spelen de hoofdrol in een stijl die tot de essentie wil komen, tot de bron. Natuurlijk, ontspannend, toegankelijk, perfect voor elke ruimte in huis, van de woonkamer tot de keuken. In de noordelijke stijl gaat het om grafische elementen en zichtbare afwerkingen. De schema’s van deze stijl zorgen voor eenvoudige en comfortabele ruimtes, waar men rustig kan slapen. De Scandinavische inrichting is dus gelijnd, maar met een gesofisticeerde allure. Hout, een typisch Noord-Europees materiaal, zorgt hierbij voor ruimtes die gekenmerkt worden door visuele gestrengheid en zachte kleuren. Men bekomt zo een sfeer van warmte en samenhorigheid. De houtsoorten worden aangewend in hun zuiverste en meest natuurlijke vorm: fijnspar, den en berkenhout in combinatie met andere materialen zoals leder, linnen of katoen. Die laatste verlenen warmte en comfort aan de eenvoudige en geometrische lijnen van deze stijl.   

De waarde van de Scandinavische design ligt niet enkel in de kwaliteit van de producten, maar ook in de bewerking ervan, waardoor ze stevig zijn en altijd modern lijken. Dit geldt zowel voor de originele stukken van meesters zoals Alvar Aalto als voor de nieuwe collecties van de belangrijkste merken uit de sector, ontworpen door een getalenteerde en zeer geliefde generatie designers. Het motto van de noordelijke design is: “Less is more”. Dit leren we bij Ludwig Mies van der Rohe. Het overtollige wordt verwijderd om plaats te laten voor het essentiële. Zowel op vlak van materiaal, decoraties als in de verschillende functies ervan. Must-haves in deze stijl zijn de fluwelen divan, de lichten (van de natuurlijke tot de drievoetige lampen), een ontspannings- en leeshoek, blauw, groen en lichtroze voor elementen die zorgen voor verfijnde contrasten. Voor de muren zijn er lichte kleurschakeringen zoals lichtgrijs, roomwit en hemelsblauw.

De Hygge-filosofie

De bewoners van Denemarken zijn gelukkiger dan die van andere landen. Dat blijkt uit de statistieken van de laatste jaren. De reden lijkt te schuilen in het nieuwe, moeilijk te vertalen en erg vaak gebruikte woord “Hygge”. Het is een echte trend voor 2017 en een hype op sociale media. Meer dan 14.000 zoekresultaten op Google en anderhalf miljoen posts op Instagram met de hashtag #hygge, waarin afbeeldingen van schattige katjes afgewisseld worden met dampende kopjes thee en etentjes onder vrienden. De Oxford Dictionary in Engeland heeft het woord ingevoerd tussen de “woorden van het jaar” (vóór Brexit). Het betreft een woord met talloze gebruiken en nuances, maar steeds verwijzend naar iets anti-modern en met een zekere nostalgie. Zoals goed beschreven is in het nieuwste boek over dit thema,  "Hygge” van Marie Tourell Soderberg, bevat dit woord een centraal concept uit het leven van het Deense volk: een “concentraat van geluk en intimiteit. Hygge is eerder een manier van zijn, een levensstijl. Het verwijst naar het zoeken naar de meest gezellige plaats in huis. Naar het doorbrengen van tijd met geliefden en de capaciteit om zich te ontspannen en de dagelijkse verplichtingen even te vergeten. Dit alles dankzij een gezonde en knusse omgeving. Design is hier de basis. Minder gestreng dan de klassieke Scandinavische stijl, met warme kleurnuances en knusse samenstellingen. 

De capaciteit om alles te mengen

En wat als u nu houdt van al deze stijlen? Hoe te kiezen? Soms kan men ervoor kiezen niet te kiezen. De juiste houding is zich te laten beïnvloeden door de verschillende stijlen met al hun tegenstellingen en daarmee te spelen. De grote designers uit de geschiedenis leren ons dat spelen eigenlijk een heel ernstige zaak is. Net zoals in een perfecte cocktail worden de ingrediënten zorgvuldig gekozen en in evenwicht gebracht, maar ook soms doelbewust in onevenwicht om een bepaald accent extra in de verf te zetten. Het is een beetje zoals het combineren van kledingstukken en accessoires van verschillende culturen en tijdperken. De onderlinge beïnvloeding van diverse stijlen is de meest originele manier om de “mix and match"-smaak uit te drukken (ontstaan uit het exotisme van eind 17de eeuw, in de tijd van de import in Europa van Chinese zijde dat bedrukt was met vogels, bladeren en bloemen). Het is vooral belangrijk niet bang te zijn en te durven draken, bloemen en verschillende houtsoorten en pastelkleuren met elkaar te combineren. Zo komt men tot een resultaat met details die uniek zijn, niet te imiteren en magisch. Ze verlenen een bepaalde klasse aan de ruimte en drukken een eclectische persoonlijkheid uit.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inloggen

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.