Van voedsel naar #instavoedsel

Hoe sociale netwerken de manier waarop we eten hebben veranderd

Het gerecht staat op tafel. Mes en vork zijn neergelegd en de smartphone opgepakt. Hier is het kiekje, misschien met een filter toegevoegd om kleuren, schaduwen en contouren te accentueren. Het geheel wordt op smaak gebracht met de meest populaire hashtags voor het verzamelen van het zo groot mogelijke aantal "likes". 

Dit is het #foodporn fenomeen, omschreven als "bijna obsessieve neiging om alles wat we gaan proeven te fotograferen”. Deze tagline wordt dan gevolgd door anderen, waarvan #instafood, #yummy, #foodgasm, #foodlove, #homemade een aantal van de meest populaire zijn onder sociale media gebruikers wereldwijd. Het is een echte "foodmania", die elk gepost gerecht verandert in een kunstwerk, van ontbijt tot diner, alles dient gefotografeerd of gefilmd te worden, om te delen met vrienden en geselecteerde volgers.

Gastronomisch voyeurisme heeft voeding verheven tot een van de grootste onderwerpen in de online wereld. Het begon met de explosie van thematische blogs, zowel gecreëerd door Michelin-sterren chefs, als door eenvoudige liefhebbers van eten. Dit werd gevolgd door posts op sociale netwerken, waarop zelfs de minst in eten geïnteresseerde gebruiker tenminste wel op een of meerdere van hun profielen een foto heeft gedeeld van een smakelijk gerecht.

Het sociale idee van "food porn" is uit eind jaren ‘80. De term werd bedacht door Rosalind Coward, een feministische criticus, die voedselpornografie in haar boek "Female Desire" omschreef als: "de extreme, bijna morbide aandacht die gericht is op presentatie van voedsel". In dit opzicht wordt het vereeuwigen van vers bereid voedsel een genot, een lust voor het oog, een emotie die bovendien de basis vormt van elke sociale ervaring.

De afgelopen jaren hebben veel restaurants en merken geprofiteerd van deze kanalen. Niet alleen om een toenemend aantal gebruikers te bereiken met hun eigen specialiteiten, maar ook om belangrijke informatie over te brengen, verbonden met onderwerpen die in toenemende mate als belangrijk worden gezien, zoals de productkwaliteit, de herkomst, het oorspronkelijke recept en de duurzaamheid.

Voedsel als een verhaal, zelfs voorafgaand aan consumptie. Uiteindelijk is "eten" altijd al een gedeelde activiteit geweest tussen mensen: van het oude Egypte tot vandaag de dag, is voeding een gelegenheid om samen te komen voor wederkerigheid en dialoog. De smaak van voedsel is een collectief aspect, wat altijd al werd gecommuniceerd en gedeeld. "Sharing" op sociale media is gewoon een eigentijdse blik op dit aspect. Dat delen, is wat nu viral wordt.

Instagram is het favoriete sociale media kanaal onder liefhebbers van het genre, gevolgd door YouTube, Facebook, Snapchat en Twitter. Alleen al op Instagram worden er meer dan 200 miljoen posts getagged als eten. Eten op sociale media is onmiddellijk en oogverblindend: geuren, texturen en smaken worden geëlimineerd; slechts afhankelijk van de kracht van afbeeldingen, op het niveau van ezelsbruggetjes. Na drie dagen onthoudt het menselijk brein slechts 10% van een geschreven tekst. Voeg een afbeelding toe en de geheugenretentie stijgt tot 65%.

 

Food porn bestaat niet alleen uit sappige of calorierijke gerechten. Er zijn veel sub-categorieën gecreëerd door gebruikers. Van glutenvrij, tot coeliakie, voor fitness en voor degenen die een gezonde levensstijl aannemen door het te combineren met lichamelijke inspanning. En niet te vergeten veganistisch, vegetarisch en low-carb. Iedere smaak vindt zijn plek. Het delen van gerechten op sociale media lanceert culinaire trends en leidt consumptiepatronen. Denk aan pannenkoeken, het traditionele zoete ontbijt gemaakt in de VS, en een van de meest gebruikelijke gerechten op sociale netwerken. Verkrijgbaar in vele variaties, van de meest calorische, tot de meest proteïnerijke voor bodybuilders en sportschoolliefhebbers.

Volgens de culinaire website Sous Vide Tools is pizza de number één onder de meest gedeelde gerechten, met meer dan 19 miljoen posts. Op de tweede plaats, een klassieker van de Japanse keuken: sushi met 13 miljoen 481 duizend posts. Koningin van de Mediterraanse traditie, pasta, is het vijfde meest gedeelde voedsel op Instagram, met 7 miljoen 134 duizend posts.

Uiteraard weten de meest ervaren food bloggers dat, naast het eten, de context en achtergrond minstens zo belangrijk zijn voor een perfecte foto. Het correcte bord voor kleur en afmeting, een neutraal of rustieke, houten tafel afhankelijk van het recept. De achtergrond om de vakgereedschappen weer te geven, met name wanneer dit design-iconen zijn, zoals de Stand Mixer KitchenAid en alle Culinary Center accessoires.

Iedereen is betrokken, allen zijn emotioneel tevreden. In feite speelt op een psychologisch niveau, het tonen aan anderen van het voedsel wat we gaan eten, in op het plezier van het verwachtingsprincipe, en beantwoord aan een behoefte aan sociale bevestiging. We voelen ons allemaal als een verslaggever dankzij de smartphone, en wachten op "likes" en commentaren om ons ego te bevredigen.

Naast food porn, wordt het delen van voedsel een delen van ervaringen en de verhalen die daaraan gerelateerd zijn, zoals reviews, geschiedenis van recepten, restaurants, mensen en producten van topkwaliteit. Dit is wat wij bij KitchenAid doen met Serious About Food. We streven ernaar om een origineel perspectief te bieden op innovaties en culinaire trends van over de hele wereld, en de creativiteit van iedere voedselliefhebber te prikkelen.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inloggen

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.